Konsultori Leistung
Unternehmen verkaufen
Unabhängig davon, aus welchem Grund Sie Ihr Unternehmen verkaufen, bieten wir Ihnen strategische Beratung und Unterstützung bei der Vorbereitung und während des gesamten Prozesses. Unsere Beratung umfasst Schlüsselaspekte wie die Bewertung, die Identifizierung potenzieller Käufer oder Partner, die Strukturierung des Prozesses, die Vorbereitung der Due-Diligence-Prüfung und die Entwicklung einer umfassenden Exit-Strategie.
Vor welchen Herausforderungen Sie stehen
Möchten Sie Ihr Unternehmen an einen strategischen Übernehmer verkaufen.
Möchten Sie Ihr Unternehmen verkaufen, um sich neu zu orientieren?
Möchten Sie Ihr Unternehmen aus wirtschaftlichen Gründen verkaufen.
Möchten Sie Ihr Unternehmen an ein Familienmitglied oder eine Person im Unternehmen weitergeben?
Möchten Sie einen Teil Ihres Unternehmens auskoppeln und an einen strategischen Partner verkaufen?
Möchten Sie Ihren Unternehmensverkauf langfristig vorbereiten?
Wie wir mit Ihnen arbeiten
Als Konsultori
- definieren wir mit Ihnen Ihre M&A Strategie
- erarbeiten wir die Marktanalyse mit den Targets je nach Investmentkriterien
- führen wir strategische Erstgespräche
- schätzen wir Potenziale ab und überprüfen das Unternehmen in Finanzplanung, Bewertung und mittels Due Diligence
- setzen wir den Kauf um
- begleiten Sie nach dem Unternehmenskauf in der Integrationsphase
Ergebnisse, die Sie erhalten
Aktions- und Finanzpläne
Prozess-Definition mit Meilensteinen
Verkaufsunterlagen und Vorbereitung der Due-Diligence
Unternehmensbewertung und Verhandlungsunterstützung
Projektleitung durch eine Seniorpartnerin
Petra Wolkenstein
Petra ist eine hochqualifizierte Expertin mit einer Fülle von Erfahrungen in den Bereichen Strategie und Unternehmensfinanzierung. Sie ist spezialisiert auf strategische Beratung und Expertise in den Bereichen Strategie, M&A und Wachstum. Petra ist Investorin und General Partner des Startup Wise Guys Africa VC Funds, die in frühphasige Startups in Afrika investieren.
Seit 2012 hat Petra erfolgreich Finanzierungsrunden und Unternehmensverkäufe in verschiedenen Branchen wie Cybersecurity, eCommerce, SaaS und HealthTech geleitet. Petras umfassendes Fachwissen, gepaart mit ihrer bewährten Fähigkeit, Wachstum voranzutreiben und komplexe Geschäftsbereiche zu steuern, machen sie zu einer wertvollen Expertin in den Bereichen Strategie, M&A und Geschäftsentwicklung.
Expertise, die wir einbringen
EU-zertifizierter internationaler Transferberater
Konsultori ist seit 2017 zertifizierter internationaler, grenzüberschreitender Transferberater im Rahmen des EU-Projekts DANAE „Advisors in a Novel SME Transfer“.
20 Jahre M&A-Erfahrung
Wir sind seit über 20 Jahren im Bereich M&A (Kauf und Verkauf von Unternehmen und Unternehmensanteilen) tätig.
Finanzplanung
Speziell im Dienstleistungs- und Technologiesektor (Plattformmodell, SaaS-Modell, Corporate Sales) verfügen wir über mehrjährige Erfahrung und stellen Vorlagen für die Finanzplanung zur Verfügung, die anhand von Benchmarks hinterfragt werden.
Unternehmensbewertung
Wir sind auf Unternehmensbewertungen für Start-ups in der Frühphase spezialisiert. In dieser Phase ist die zukünftige Entwicklung Ihres Unternehmens noch sehr unsicher, so dass spezielle Bewertungsmethoden zur Anwendung kommen. Bei Unternehmen in einer späteren Phase wird standardmäßig die DCF-Methode angewandt, kombiniert mit einem Multiplikatoransatz. In manchen Situationen ist auch eine Vermögensbewertung erforderlich.
Very competent in providing tools and strategies. I always feel a genuine passion for the mission to empower startups. Thank you!
Konsultori and Petra Wolkenstein are extremely professional. Her experience really helped us to get through the first funding round. We were thrilled that the documents and arguments which we produced in the preparations stage were so well received in our search for investors and during negotiations. I appreciated such a straightforward, hassle-free and honest partner who never forgot our goals and timeline. Without Konsultori, we’d never have managed to achieve everything within such a short space of time.
Our participants enjoyed her session on Negotiation In Action which imparted them with the confidence to get what they want. Petra shared her most important negotiation techniques, practical exercises as well as a confidence-building framework that the leaders can put into practice right away!
Petra Wolkenstein your lecture on negotiation was so insightful and engaging, thank you! You are a great storyteller!
Thank you a lot for the session this week! Some of the feedback from the founders (NPS 100!): The practical approach. Petra was super useful and clear and knowledgeable. The practical exercise super useful points for the negotiations. The combination of theory and practice. Even though we only learned about term sheets the negotiation practice was very useful and, in fact, helped us understand terms sheets better. The exercise was really interesting and a good insight into negotiation practice. It has been really great the best exercise I’ve done in the startup world!
I really enjoyed the workshop with you and many of my TU Wien Innovation Incubation Center pals the other day! Honestly one of the best workshops I have ever attended and probably with much more interaction from all sides compared to some offline workshops.
Hey Petra! Really enjoyed your session. Valuable content and learnings.
Thank you Petra! I want to share the comments received from the founders on the feedback form: „Amazing lesson should be a must for any founder, and life in general.It was really useful from a practical standpoint, clearly and helpfully delivered and felt like a safe space to learn, make mistakes, grow better. This is really great, would love to have more practice on this topic, and so I am going to make sure I use any materials available to work on it more.Great session. ! I don’t like role plays so was dreading it, but that was very useful. Thank you! The practice part was very cool a bit more of „hardcore“ examples and tactics, seemed too nice! Interesting topic I was expecting to get to go more in depth of special techniques of negotiation, maybe doing the simulation after the explanation of techniques so that you can apply. Liked all of it! The interactive element was strong and really enjoyable.“
The #LeadF programme provided the space and guidance for introspection, allowing me to reflect on my journey thus far and lay the groundwork for a more rewarding and enduring entrepreneurial adventure. I’m immensely grateful for all sessions held by Rebecca Williams, Annabelle Bockwoldt, Emma Stamiri, Amelia Suda-Gosch, Nina Mueller, Rupal Patel, Paulo André, Petra Wolkenstein, Preethi Sundaram. Your stories have enabled me to gain a deeper understanding of myself and chart a path for continued growth.
I run the Vienna Business Agency’s „Founders Lab“ programme, during which I provide intensive support to early-stage start-ups over three months. Workshops and coaching sessions with Konsultori are a central part of the programme. The founders, regardless of their industry, benefit enormously from Petra’s, Franziska’s and Joachim’s input on the topics of business modelling, finance, negotiations and investments. Konsultori’s wealth of experience, expertise and approachability is a great asset to the startup ecosystem in Vienna.
Our collaboration with Petra has been a privilege, and without hesitation, we attest to her skills as a mentor and industry expert. Given Grayn’s position as an innovative technology company, with a focus on both environmental and social impact data, Petra’s guidance has played a pivotal role in navigating the intricacies of our expansion into the DACH region, specifically Austria. By leveraging our carefully crafted sales and market expansion strategy, Grayn achieved a heightened level of efficiency and success in penetrating the Austrian market. Petra’s expertise played a vital role in this accomplishment, allowing us to navigate the complexities of the local business landscape with confidence and precision. As a result, we were able to establish a strong foothold and make significant progress in our mission to promote sustainable accounting practices in Austria.
I had the privilege to widen my skills through the Female Founders program #LeadF and learn from top-class speakers such as Petra Wolkenstein, Rebecca Williams and Preethi Sundaram just to name a few! Thank you!
Petra Wolkenstein’s coaching for LENA is brilliant. She works in a structured way but is always open to out-of-the-box thinking. She takes an analytical approach and inspires us with her input and ideas. Her great sense of humour makes every session feel more like fun than work.
I just re-watched your videos. They are fantastic! Thank you for such a structured attitude. The “templates-based” training is excellent! Also, lots of great insights into how an investor thinks during the Q&A sessions.
Hi, once again Petra! Thank you for such an energetic session. It is absolutely excellent and highly valuable.
Competence. Experience. Excellence. Full Commitment! Thank you for all the great workshops and the coaching.
Petra helped us in structuring the key message and all relating documents for finding venture capital for a newly founded start-up in the field of green chemicals. Petra also provided us contacts and venture opportunities for our mission. We totally appreciated Petras’s very experienced, well-skilled but still hands-on way of working with us. Petra is perfectly capable of sensing what her customers really need. We really learned a lot! Thank you, Petra.
Petra’s highly structured and positive approach proved to be golden for Goldkehlchen. Her multiple challenges and understanding of our business challenges made her an indispensable sparring partner in the consulting process. She joined us as a coach and remains with us as part of our extended team.
I was able to enjoy another great workshop at i2c last week. Petra Wolkenstein shared her knowledge on B2B negotiations with us. My personal highlight was a role-play we did. We formed teams of two-each person representing one of two parties- with the task to negotiate a deal. The scenario was about a scientist and a corporate that had to agree upon IP-rights so that they could bring a new product to the market. If successful, the deal would yield increased revenues to both, but they had different expectations towards the success chance of the project.
Unfortunately, our Founder Lab – Creative Industries at the Vienna Business Agency has now officially come to an end. But this valuable experience of building my own business with your support, so much warmth, appreciation, inspiring feedback and priceless impulses is simply incredible. Great collaborations, projects, commissions and synergies have been created. Thank you dear team for your touching farewell words to me. I am still very touched…
TRAXIT graduates from SWG OPA! With great honour and pleasure, we received our Graduation Diploma from Startup Wise Guys Online Pre Accelerator.
Big thanks to all SWG Team, and in particular Cristobal Alonso, Andrea Orlando, Asta Vasiliauskaite, Marta Madara Dundure, Karina Lapina, Andra Bagdonaitė and all supporting and external Mentors for the highly valuable insights on Pitching, Company Values and Purpose, Sales and Financials. In particular Paola Gariglio, Juan Carlos Martinez Barrio, Petra Wolkenstein and Patrick Collins, among others. We loved being there and being pushed to the limits! It was a rich and productive program.
Petra’s support with the sale of the company gave me the expertise and experience that I lacked in this area. I am delighted that we were able to bring the project to such a positive conclusion. The industry is not easy.
The sale of the company together with Konsultori went extremely well. The consultant’s experience helped with such a complex issue. The sales concept and the negotiation support were decisive.
Petra’s “let’s do it” attitude is a perfect match to the dynamics of a startup team. Her work leads to impressive results.
Petra led a strategy revision process in a dynamic, expanding medium-sized company across several divisions under time pressure. She has the ability to get the most diverse division heads on board, even with difficult topics. The result was a perfect fit.
A big „thank you“ for your workshop „Debunking the investor process“ in our Accelerator Programme at Gateway. It was an absolute highlight for me this year. Especially the concept of „rich or king“ will be with me from now on.
Vienna, where there are many opportunities and contacts, helps us time and again. Petra Wolkenstein, who does M&A consulting, helped us with the financing round.
It was great having you here Petra, thank you for all the support for the founders!
Thanks for your great support!!
Today the very first workshop of our #growthlab went online! Great experience thanks to the guidance of Petra Wolkenstein, and the participation of our freshly selected batch members. It`s great to see people joining from the comfort of their homes, bringing in different perspectives and experiences and being involved in open discussions about their businesses.
Nice session, Petra!! Thanks for sharing your wisdom and experience.
Thanks, Petra Wolkenstein for being part of an amazing coaching team.
We just successfully wrapped up Batch 9 Riga program, and on behalf of whole SWG team I wanted to say BIG THANKS for your participation in the program and offering the teams your experience and time!
Thank you very much for your time and valuable insights.
Thank you, Petra, for your great insights on the investor readiness topic!
We really appreciate the great help and tips we received during Investor Dynamics training, and the valuable feedback and hands-on approach, which gave us a clear picture, what activities are most important for us and how to execute them.
Dear Petra! It was a pleasure for me to learn from your experience today, it was a great 2nd level negotiations workshop, I’m looking forward to applying the learned knowledge in my future meetings and negotiations.
Petra Wolkenstein provided us with very professional and helpful support in various phases. Starting with company coaching in the area of internationalisation through to support in the search for investors. Especially in this phase, the cooperation worked very well and Petra was able to find us high-quality and suitable investors. The network of investors extends far beyond the borders of Austria and has a very good breadth and depth. Thank you very much for your excellent, proactive support!
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Thank you konsultori team! It was our pleasure to be present in the vibrant Startup ecosystem that Vienna is becoming and to be part of the Wirtschaftsagentur Wien Vienna Startup program. One of the biggest advantages though was to learn from you and to work with you on our future plans.
Our Ag-Tech Startup Accelerator always aims at having motivating speakers and workshops in order to develop the founders‘ skillsets further. Petra Wolkenstein held an incredibly informative and exciting negotiations workshop where everyone had a lot fun while taking away numerous learnings. I can highly recommend her negotiations workshop to everyone who needs to improve in this field.
Thank you for the amazing negotiations training today at Startup Wiseguys and the great mentoring session!
In Petra Wolkenstein, we have found someone who will provide us with consistent and targeted support in focusing our services and, building on this, will help us to decisively develop our presence in digital and social media. The contribution of her personal experience in dealing with these media and her corresponding expertise are a decisive factor in the expansion of our customer base. I can only warmly recommend Mrs Wolkenstein. What she develops and drives forward in the start-up scene also has great applications for us as an SME. The positive development of our company over the last 5 years of working with Mrs Wolkenstein is the best proof of this.
Petra is definitely one of the very best M&A experts that I met.
Wie ein Projekt mit uns abläuft
01.
Erstgespräch & Projektskizze
Wir führen ein ausführliches Gespräch, um Ihre spezifischen Bedürfnisse, Ziele, den Zeitplan, das Budget und die allgemeinen Projektanforderungen zu verstehen.
02.
Übertragungs- und Verkaufsoptionen
Ausgehend von der Struktur Ihres Unternehmens und den Eigentumsverhältnissen definieren wir Ihre Optionen für einen Verkauf Ihres Unternehmens.
03.
Maximierung der Unternehmensbewertung
Wir erarbeiten mit Ihnen Maßnahmen, die Sie ergreifen sollten, um die potenzielle Unternehmensbewertung im Laufe der Zeit zu maximieren, bevor Sie verkaufsbereit sind. Wir begleiten Sie durch diesen Prozess.
04.
Käuferprofilierung und Finanzplan
Wir werden eine Strategiesitzung abhalten, um potenzielle Käufer mit einem oder mehreren Profilen zu definieren und Wege zu finden, sie zu identifizieren. Parallel dazu hinterfragen und/oder erstellen wir Ihren Finanzplan, der Ihre Strategie und Ihre Benchmarks widerspiegelt.
05.
Koordinierung Wirtschaftsprüfer, Jurist
Der Gesamtprozess benötigt neben der betriebswirtschaftlichen Beratung auch rechtliche und steuerliche Beratung. Wir unterstützen Sie bei der Koordinierung aller Experten.
06.
Due Diligence Vorbereitung
Bei der Erstellung eines Datenraums für den Verkaufsprozess übernehmen wir das Projektmanagement und unterstützen bei der Bereitstellung eines vollständigen Datenraums mit allen notwendigen Dokumenten.
07.
Outreach und Prozessmanagement
Wir beraten bei der Strukturierung des Outreachs und des Prozesses. Manchmal managen wir den Prozess im Auftrag des Kunden.
08.
Unterstützung bei der Verhandlung
Während des Fusions- und Übernahmeprozesses unterstützen wir die Verhandlungen und Gespräche mit den verschiedenen Parteien.
Wie wir Sie unterstützen
Advisory
Starten Sie mit einer kostenlosen Erstberatung.
Füllen Sie unseren Fragebogen aus und vereinbaren Sie einen Termin.
Case studies
Mergers and Acquisitions Opportunities on a plate im FoodTech Bereich
M&A Opportunities on a Plate. Erfolgreicher Abschluss der strategischen Zusammenarbeit mit zwei Zielunternehmen nach 5 Monaten.
Strategischer Investor und Unternehmensverkauf von Food-Startup Goldkehlchen
Vorbereitung des Einstieges eines strategischen Investors bis zur Begleitung des Gesamtunternehmensverkaufes als Exit für den Gründer.
Unternehmensnachfolge bei beechange: Karin Haffert im Interview über ihre erfolgreiche Übergabe
Wie läuft ein Unternehmensverkauf ab? Unternehmensnachfolge bei beechange: Karin Haffert im Interview über ihre erfolgreiche Übergabe.
Expertise im Bereich M&A
01.
Investoren finden
Wir beraten Sie bei der Identifizierung von Investoren, bei der effektiven Ansprache, bei der Beurteilung der Investor-Readiness, bei der Vorbereitung von Dokumenten, bei Verhandlungstaktiken, bei der Unternehmensbewertung und bei der Darstellung des Werts für Investoren.
02.
Unternehmensbewertung
Wir entwickeln, dokumentieren und liefern die Argumente für eine gut analysierte und verifizierte Unternehmensbewertung für Ihr Unternehmen.
03.
Finanzplan erstellen
Wir unterstützen Sie und erstellen Ihren Finanzplan oder überarbeiten ihn. Sie werden in der Lage sein, mit Finanzierungspartnern zu kommunizieren und Ihr Unternehmen mit einem durchdachten Finanzplan zu steuern.
04.
Verhandeln nach dem Harvard Konzept
Wir arbeiten mit Ihnen an Ihrer aktuellen Verhandlungsherausforderung mit Taktik, Vorbereitung, Anleitung, Briefing und Debriefing sowie Prozess und Analyse zur Verbesserung Ihrer Verhandlungsergebnisse.
05.
Startup M&A für Strategische Käufer
Wenn sich Ihr Markt konsolidiert und Sie kleinere Unternehmen strategisch erwerben möchten, unterstützen wir Sie bei der Identifizierung potenzieller Zielunternehmen, der Durchführung von Due-Diligence-Prüfungen, der Verhandlung von Beteiligungen und Übernahmen und der Umsetzung einer effektiven Integration.
06.
Direct Funding Partner der Wiener Börse Direct Market Plus
Wir unterstützen Sie bei der Planung und Durchführung Ihres Börsegangs im Direct Market Plus Segment.
Häufig gestellte Fragen
Wie lange der Verkauf eines Unternehmens dauert, hängt von einer Reihe von Faktoren ab, z. B. von der Größe und Komplexität des Unternehmens, den aktuellen Marktbedingungen und dem Due-Diligence-Verfahren des Käufers. Konsultori wird gemeinsam mit Ihnen einen Zeitplan aufstellen und den Prozess steuern, um sicherzustellen, dass er so effizient wie möglich abgeschlossen wird. Je nach Komplexität benötigen wir eine Vorlaufzeit von 6 bis 9 Monaten bis zum Abschluss eines Kaufvertrages, bei komplexen Projekten kann es auch deutlich länger dauern.
Der Prozess umfasst in der Regel ein erstes Gespräch mit uns, in dem die Besonderheiten Ihres Unternehmens und Ihre Ziele für den Verkauf besprochen werden. Wir führen dann eine gründliche Analyse Ihres Unternehmens durch, einschließlich einer Bewertung und Marktanalyse. Anschließend entwickeln wir eine Verkaufsstrategie und beginnen mit der Vermarktung Ihres Unternehmens bei potenziellen Käufern. Wir unterstützen Sie auch bei den Verhandlungen und dem Abschluss des Verkaufs.
Die Kosten für die Zusammenarbeit mit einem Berater können je nach Berater und den angebotenen Dienstleistungen variieren. Einige Berater berechnen eine Pauschalgebühr, während andere einen Prozentsatz des Verkaufspreises verlangen. Es ist wichtig, die Kosten und etwaige zusätzliche Ausgaben genau zu besprechen, bevor Sie mit dem Prozess beginnen.
Wir verwenden einen digitalen Datenraum, in dem Sie alle verkaufsrelevanten Dokumente hochladen. Die Datenraumlösung ist gut gesichert und steht auf einem zertifizierten Server in einem Rechenzentrum für Sie bereit. Dokumente können effizient mit Kaufinteressenten geteilt werden und die Abwicklung weitergehender Fragen und Antworten, sowie die Zuweisung zu Personen, die beantworten können, administrieren wir in der Datenraumlösung. So arbeiten wir effizient zusammen, um Ihr Alltagsgeschäft so gering wie möglich zu belasten.
Ein Verkaufspreis, auch genannt Transaktionsvolumen beschreibt alle Zahlungen und Vergütungen, die dem Verkäufer vom Käufer bezahlt werden. Je nach Spezifizierung des Transaktionsvolumens, erhalten Sie Flexibilität, wie der Verkaufspreis zustande kommt. Dies können Elemente sein wie der Kaufpreis für das Unternehmen, ein Beratervertrag oder Bonus für den verkaufenden Eigentümer, sowie eine Erfolgskomponente je nach Performance des Unternehmens in der Zukunft (Earn-Out Klausel).
Bei den rechtlichen und finanziellen Themen im Unternehmensverkauf arbeiten mit Ihrem Anwalt und Wirtschaftsprüfer zusammen, um sicherzustellen, dass alle erforderlichen Unterlagen und Papiere in Ordnung sind. Als Konsultori sind wir für die Kommunikation und Adressierung potenzieller Käufer, die Verhandlung und das Projektmanagement bis hin zum Verkauf verantwortlich.
Wir unterstützen Sie dabei, einzuschätzen, ob Ihr Unternehmen Chancen auf einen Verkauf hat. Wir machen dies durch eine gründliche Analyse und eine Unternehmensbewertung. Wir analysieren auch die 3 letzten Jahresabschlüsse, die Geschäftstätigkeit und den allgemeinen Zustand des Unternehmens prüfen. Ein Unternehmen gilt als verkaufsbereit, wenn es rentabel ist, einen guten Ruf genießt und über ein solides Managementteam verfügt. Der Verkaufspreis Ihres Unternehmens ist umso höher, je profitabler es ist. Falls Ihr Unternehmen durch eine Krise gegangen ist, sollten Sie unter Umständen ein wenig warten, bis der Anstieg in den Zahlen wieder sichtbar ist.
Es muss nicht unbedingt ein 100% Verkauf Ihres Unternehmens der richtige Schritt sein. Wenn Sie zu Beginn nur einen Teil verkaufen möchten, dann ist auch dies möglich.